Afwegingen remmen mij af in Carentan - Reisverslag uit Carentan, Frankrijk van Harry Vaarwerk - WaarBenJij.nu Afwegingen remmen mij af in Carentan - Reisverslag uit Carentan, Frankrijk van Harry Vaarwerk - WaarBenJij.nu

Afwegingen remmen mij af in Carentan

Door: tukkerharry

Blijf op de hoogte en volg Harry

08 Juni 2015 | Frankrijk, Carentan

Raar hoe het lopen kan. Vanmorgen met mooi weer vertrok ik van de camping na een weldadige nachtrust. Ik fietste onderlangs het kasteel waaraan de camping is gelegen, tegelijk komt een wielrenner aangereden op zoek naar een bankje onder de kantelen. Met een "bonjour" groetten we elkaar. Daarna even naar de 'boulangerie' en naar een kleine supermarkt voor broodbeleg en een paar bananen. Nu op pad, mijn route opzoeken buiten het plaatsje. Het gaat over een oude spoorbaan, mooi vlak en omgeven met wallen, begroeid met bomen, waarvan het gebladerte welhaast een tunnel vormt. Het voordeel is dat het goed opschiet - zeker nu met al die zijwaartse tegenwind, maar het nadeel is dat het bijna saai wordt ware het niet dat je telkens in de remmen moet bij hek om op de kruising verplicht te stoppen. En dat is niet overdreven, er kan immers zo maar een auto aankomen, die totaal niet op fietsers is ingesteld. Voor La Haye du Puits haalt de wielrenner mij in, een hernieuwde kennismaking dus. We rijden samen op. Als ik voorstel om in dit plaatsje samen koffie te drinken, nodigt hij mij uit bij hem thuis koffie te drinken, temeer omdat hij pal aan de route woont. Gilles heet hij en ik maak kennis met z'n vrouw Mathis. Een paar bakkies, koekje er bij. Eens wat anders, we communiceren in gebroken Engels, over het fietspad zo anders dan wij in Nederland gewend zijn, over mijn reis. Maar wat graag willen ze mij volgen en ik geef hen mijn 'tukkerharry'. Daarna moet ik verder, Gilles brengt mij op het fietspad en wijst me op de donjon van La Haye du Puits. Een groet, een bedankje en verder gaat het, lekker hard ook. Om 13.00 uur ben ik in Carentan, waar ik op 6 juni langs kwam op weg naar Utah Beach. Daar nam ik een Plat du Jour, en ook deze was het voor het weinige geld meer dan waard (zalm). Dan bemerk ik dat in de verste verte geen camping is te vinden, pas op 85 kilometer, een afstand die ik middag niet kan overbruggen met de wind schuin tegen in de moerassige vlakte van dit gebied. Geen beschutte bomen of iets anders. De zo'n schijnt en ik besluit de dag te gebruiken om te rusten, de stad te bekijken en mijn wasje te doen om de wind en de zo'n te gebruiken voor het drogen.
Overigens voel ik mij prima. Ongetwijfeld draagt daar aan bij het spul van Gerrit L. om mijn beenspieren soepel te houden. Bovendien moet ik mijzelf goed in de gaten houden en mijzelf ook rust gunnen tussen de noodzakelijke bezigheden door. Zo is er ook tijd voor een pilsje, een krantje, een babbeltje in een bar. Carentan? Het is en havenplaatsje voor plezierjachten. Gisteren was het hier nog erg druk vanwege de aantallen mensen die van hier naar Utah Beach waren geweest. Nog steeds zijn er nog van die mensen, in uniform uit de oude doos. Vaak ook hernieuwde kennismakingen van Fransen met Amerikanen/Britten.
Morgen ga ik vroeg op pad tegen de wind in om die 85 km te overbruggen naar Tessy sur Vire. Op pure kracht..

  • 08 Juni 2015 - 21:27

    Felix:

    Dag Harry,
    Leuke ontmoeting met deze wielrenner.
    Wat zullen jullie elkander veel te vertellen hebben.
    Hoe is je Frans?
    Lekker wijntje,stokbroodje,worstje enz.enz.

    succes verder
    groeten
    Felix

  • 08 Juni 2015 - 21:53

    Harry Ten Vaarwerk:

    Wielrenners zijn fietsers, ze spreken dezelfde taal. Maar zijn vrouw kon aardig weg met het Engels, dat praat voor mij toch gemakkelijker. Stokbroodjes eet ik niet, te licht voor mij, krachttoer moet ik hebben. Een wijntje alleen 's avonds voor het slapen gaan. Groet, Harry.

  • 08 Juni 2015 - 21:56

    Harry Ten Vaarwerk:

    Buurvrouw Henny, ik zie dat je van dag tot dag volgt, leuk! Let je ook een beetje op Betsy? Groet, Harry.

  • 08 Juni 2015 - 22:19

    Fg Baakman:

    Hoi Harry; mooie verslagen en foto,s plaats je elke keer weer.mooi om te lezen hoe je elke keer met de omstandigheden omgaat.geniet lekker en succes met de komende ritten.groet frans

  • 09 Juni 2015 - 14:47

    Joke:

    Mooie tocht en de groetjes uit Buurse!
    Joke H.

  • 09 Juni 2015 - 22:09

    Harry Ten Vaarwerk:

    Dank je wel, allemaal. Maar iedere dag is weer anders . Luister maar naar datgene wat ok vandaag allemaal aan den lijve heb ondervonden..

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Harry

Actief sinds 24 Mei 2015
Verslag gelezen: 288
Totaal aantal bezoekers 13274

Voorgaande reizen:

25 Mei 2015 - 03 Juli 2015

As ne Viking um 't knaal

Landen bezocht: