Pech en regen in Le Portel: een dag niet fietsen - Reisverslag uit Le Portel, Frankrijk van Harry Vaarwerk - WaarBenJij.nu Pech en regen in Le Portel: een dag niet fietsen - Reisverslag uit Le Portel, Frankrijk van Harry Vaarwerk - WaarBenJij.nu

Pech en regen in Le Portel: een dag niet fietsen

Door: tukkerharry

Blijf op de hoogte en volg Harry

29 Mei 2015 | Frankrijk, Le Portel

Mijn grootste zorg was het doorslaan van mijn ketting, vooral bergopwaarts. Een fietsenmaker, ja, maar waar? Verderop hoefde ik niet te zoeken, ik moest terug naar Boulogne sur Mer. Terwijl de ober van het restaurant La Plage mij uittekende waar ik die kon vinden, bood hij aan mij er vandaag naar toe te brengen met zijn auto. En inderdaad: vanmorgen om 10 uur ging ik met mijn fiets in zijn auto naar de fietsenmaker. Het was kennelijk helemaal mis: cassette, ketting en 2 bladen vervangen! Terwijl ik in de veronderstelling was dat deze goed tot redelijk moesten zijn omdat ze vorig jaar nog zijn vervangen.. Maar goed, het trapt nu geweldig! Lof aan deze fietsenmaker in Boulogne sur Mer: Cycles Berquez. Zelfs een derailleurkabel heeft hij nog vervangen, met nog wat kleinigheden.. Het is dus een pak van mijn hart. Terwijl hij bezig was met mijn Koga heb ik wat rondgeslenterd langs de haven, waar de vreemdste vissen aan wal waren gebracht, vooral krabben en reuzengarnalen, zo groot heb ik ze nog nooit gezien! De stad zelf heeft niet veel bijzonders, op enkele mooie gebouwen na. Wel heeft het veel winkels, geen leegstand, hier kennelijk geen crisis. Brood ingeslagen, geld gepind, koffie en wachten. Nu ben ik weer op de camping, ik kan morgen weer verder...
Maar het stormt behoorlijk hier, geen mens te bekennen op het opgespoten (?) strand. Ondertussen regent het ook bij regelmaat. De lucht zit potdicht. Zou ik ..? Mijn plan nauwkeurig getrokken, een tukkie gedaan. Wat gedronken bij de receptie en vroegtijdig naar het restaurant. De hulpvaardige ober hartelijk bedankt natuurlijk, bovendien wist hij te vertellen dat de potdichte lucht morgen opklaart hoewel de wind blijft. Het wordt morgen desondanks een zware dag, maar het materiaal is goed en ik ben in goede doen.

Omdat ik tijd heb kan ik nog even een terugblik werpen op de afgelopen dagen. Vanuit Vlissingen - waarvan mijn zwager mijn auto weer netjes terugbrengt - ben ik gestart. Gelijk mijn track opgepakt en via Groede, Sluis en Damme was ik al gauw in Brugge. Heb gelijk het centrum opgezocht: het blijft een mooie stad. Je ziet de Italiaanse invloed, dank zij de handel in linnen met deze steden. De camping net buiten de stad viel me tegen: teveel zelf doen, technisch dus, ten koste van de gastvrijheid. Duur ook!
De volgende ochtend vertrokken naar Ichtegem, naar Koekelaere met zijn oude brouwerij en toen over Vladslo - de Duitse begraafplaats met 25.645 doden uit WO I - naar Diksmuide. Ook al zo'n stad met een gruwelijk verleden. Daaraan herinnert de IJzertoren. Langs de IJzer verder, Frankrijk in. Over Oostcappel, Bambecqe, Wormhout. Ja, overal zie je hier Nederlandse namen! Op huizen, kerken, kapelletjes. Toen kwam ik in Esquelbecque, een oud opvallend plaatsje. Als ik in het zicht van het einddoel een bar binnenval, wordt ik zo maar gekust door een jonge meid. Het is hier kennelijk gebruik om gasten te zoenen. De camping is wat verderop, erg mooi, erg rustig, erg vriendelijk en niet duur.

De dag erna ga ik verder over Bolkzeele naar Watten en tal van kleine dorpjes, zoals Nordausques. Ik volg de LF I nog steeds. Zo kom ik via Boulogne sur Mer in Le Portel.

Oh ja, nog bedankt voor de reacties. Doet me goed!

  • 29 Mei 2015 - 22:21

    Ria En Huub:

    Hoi Harry,
    Kreeg zojuist de mal van Betsy. Vandaar deze late reactie. Heel veel succes met deze nieuwe onderneming en geniet ervan. Hopelijk valt het weer reuze mee. Hier is momenteel alles goed en rustig.
    Groet Ria en Huub.

  • 30 Mei 2015 - 14:48

    HtV RMD:

    Ha die Harry, Weer begonnen aan een tocht zie ik. Kreeg zojuist de mail van Betsie.
    Ik wens je veel succes toe. Waar gaat de reis naar toe? Is het een heenreis, wat ooit eens een terugreis is geweest? Ik hoop dat je snel beter weer krijgt. Geniet er van. Mvg. HtV RMD

  • 30 Mei 2015 - 19:13

    Karin Siegerink:

    Hoi Harry,
    hopelijk heb je geen last meer van pech en regen, en valt de vakantie nu alleen maar mee en niet meer tegen.
    wens jou een hele fijne fietsvakantie.
    groeten Karin

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Harry

Actief sinds 24 Mei 2015
Verslag gelezen: 218
Totaal aantal bezoekers 13293

Voorgaande reizen:

25 Mei 2015 - 03 Juli 2015

As ne Viking um 't knaal

Landen bezocht: