Aan Gold Beach en Omaha Beach: mooie stranden? - Reisverslag uit Grandcamp-Maisy, Frankrijk van Harry Vaarwerk - WaarBenJij.nu Aan Gold Beach en Omaha Beach: mooie stranden? - Reisverslag uit Grandcamp-Maisy, Frankrijk van Harry Vaarwerk - WaarBenJij.nu

Aan Gold Beach en Omaha Beach: mooie stranden?

Door: tukkerharry

Blijf op de hoogte en volg Harry

05 Juni 2015 | Frankrijk, Grandcamp-Maisy

Vandaag was ik op pad langs de invasiestranden Gold Beach en Omaha Beach. Het beloofde een mooie rit, want het weer was goed. Net buiten Courseulles sur Mer zag ik een Britse Shermantank staan. Wat het helemaal bijzonder maakte was een persoon in (bijna) het uniform van toen. Leek mij een mooie gelegenheid om omstanders te vragen mij met hem te fotograferen. Tom Hank heette hij. Net als de vele anderen is hij hier present om D-Day te gedenken, morgen. Dat is de dag van de landingen in Normandie. Onderweg kom ik van alles tegen, vooral jeeps, volgeladen met mensen die er een soort oorlogshappening van maken. Onderweg ook stalletjes met overblijfsel van toen, maar ook veel nagemaakte kleding. Voor een kapotte Duitse helm met 2 kogelgaten er in wordt 100 euro gevraagd . Ook oorlogstuig als kanonnen en afweergeschut staat te koop. Het is een wereld van verzamelaars, die dit alles bewonderen. In Vers sur Mer kwam ik, en in Arsenelles, waar kennelijk de Fransen hun bijdrage hebben geleverd. Charles de Gaulle wordt daarin met name genoemd. Hij de bevrijder van Parijs.. Zo kwam ik in Arromanches na een stevige klim. Bovenop een grote bunker, van waar uit de Duitsers de oprukkende Engelsen onder vuur namen. Het heeft velen het leven gekost, maar uiteindelijk wist een commando de bunker te bereiken en deze op te blazen. Het moet hier een gruwelijke slachting zijn geweest. Daarna ben ik van mijn route afgeweken, het plaatsje Manvieux in gegaan op weg naar Longues sur Mer. Ik zag een grote kerktoren. Is het niet die kerktoren die ik mij van mijn jeugd herinner als de toren waaraan een parachutist bleef haken en zo een ware veldslag onder hem zag gebeuren? Naar Commes ging het, Colleville, St. Laurent en naar Viervilles, het belangrijke plaatsje aan Omaha Beach. Overal zag ik bussen met kinderen, vooral Franse en Engelse. Maar ook oudjes. En redelijk wat Nederlanders en Belgen. Al deze plekken bezoeken kostte tijd, want overal zit een verhaal aan. Dat leidde er toe dat ik na Omaha Beach de knollen op had in Grandcamp Maisy, aan de monding van een paar rivieren. Ook van hieruit bewaakte de Duitsers het gebied vanuit pointe du Hoc met zwaar geschut uit een onneembare vesting. De Amerikanen op Utah Beach zullen er veel last van hebben gehad, maar dat zie ik morgen. Zo besloot ik, moe gaar, een camping op te zoeken. Weliswaar was het nog slechts 20 km naar mijn gestelde doel Carentan, maar hongerklop lag op de loer. Stom van mij dat ik een extra broodmaaltijd niet genomen heb.

  • 06 Juni 2015 - 09:08

    Hennie Scholten:


    mooi verhaal Harry, zo te lezen gaat het je prima , ga zo door en doe het rustig aan,

    Groetjes hennie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Harry

Actief sinds 24 Mei 2015
Verslag gelezen: 217
Totaal aantal bezoekers 13354

Voorgaande reizen:

25 Mei 2015 - 03 Juli 2015

As ne Viking um 't knaal

Landen bezocht: